Eva Jandíková založila Atelier Terej v roce 2000. Je zkušená v tvorbě dezénů lněných látek. Absolvovala Ateliér textilního výtvarnictví na VŠUP. Na začátku 80. let se stala návrhářkou tkaného textilu v Ústředí lidové umělecké výroby a jejím hlavním úkolem bylo tvořit nové návrhy pro tkalcovnu, která měla dvacet listových stavů, chrlicích dvě stě tisíc metrů kanafasu ročně. V roce 1995 éra ÚLUV skončila, ale poptávka po Eviných vzorech přetrvala. Postupně vyzkoušela několik tkalcoven, z nichž nejvýznamější byly Perla a Mileta.
Eva začala nabízet své vzory bavlněných tkanin ve kvalitě jemnější, než je tradiční kanafas. V roce 2015 objevila také firmu, která pracuje se lnem, neváhala a zkusila lněný
kanafas. "Na lnu se mi líbí i jeho trvanlivost ve srovnání s bavlnou a navíc se tato rostlina s bleděmodrými kvítky nemusí tolik hnojit a stříkat pesticidy" říká.
Zeptali jsme se Evy na několik otázek.
1. Jak jste se dostala k návrhářství látek? Pokud byste nebyla textilní výtvarnicí, kým byste byla?
Shůry mi byl dán cit pro barvy a trpělivost při technikách tkaní. Měla jsem velké štěstí, že jsem se
dostala na Vysokou školu uměleckoprůmyslovou, do ateliéru, který mi byl jako na míru ušitý. Zkušenosti, které jsem získala od rodičů, průmyslových textiláků, se pak zúročily, když jsem navrhovala pro Krásnou Jizbu.
2. Jaké byly začátky Atelieru Terej? A co ta zkratka znamená?
Ateliér Terej jsme založily s Klárou Holanovou v roce 2000 (Klára se pak osamostatnila a specializuje se na oděv). Zkratka znamená Textilní realizace jinak. To jinak vyjadřovalo, že hledáme netradiční cesty v rámci maloprůmyslových
realizací textilu. V současné době to „j“ měním na Jandíková.
P.S. terej je název pro mořského ptáka, který se mi moc líbí. Jakoby přeznamenal i to, že budu navrhovat lněné látky, protože je barevně v neutrálních odstínech... šedobéžobílý, jen nohy má barevné (červené, modré, žluté….)
3. Co pro Vás práce s textilem znamená?
Radost z tvorby. Uplatnění mých barevných vizí. Návrhy většinou vznikají tak, že se nadchnu nějakou barevnou kombinací v přírodě, která se mi pak zabydlí v hlavě a trochu se tam převaluje, rozvaluje až roztahuje. Tak se ji snažím
dostat do látky. Většinou představy nejdou přesně zopakovat, technologie kanafasového tkaní je přísná. Něco konzultuji s oděvními návrháři nebo dcerou, která vystudovala psychologii. Vznikají tedy kompromisy, nové barevnosti, které mne buďto baví ještě víc a nebo se zase líbí někomu v mém okolí, takže jsem spokojená také.
4. Na co jste ve svém profesním životě nejvíce pyšná?
Na to, že se ke mně oděváři i bytoví designéři, zákazníci, kteří mají rádi výjimečné věci, vrací. A pak také, že jsem rozšířila produkci o lněné látky a že tím přispívám k zero waste.
5. Co byste ráda v budoucnu realizovala? Jaké máte plány a na co se můžeme těšit?
Nová kolekce látek, počatá na jaře, v březnu, se již „mandluje, měří a roluje“. Měla by být k mání v Atelieru Terej začátkem srpna. Přemýšlíme i o dalších vzorech, ale to ještě nebudu prozrazovat.