Přináším Vám sérii otázek a odpovědí, které často dostávám ohledně založení značky a jejího dosavadního působení. Udělejte si kafe nebo čaj, najděte oblíbené místo a chvilku si oddechněte. Přeju příjemné čtení!
Jaká byla inspirace pro založení značky MOONIA a jaké hodnoty se snažíte prostřednictvím své značky šířit?
Původně jsem hledala pěknou košili na spaní sama pro sebe. Měla jsem tehdy hodně stresu v práci a doma jsme měli lněné povlečení. Len a jeho vlastnosti jsem už tak znala a vyhovoval mi. Na českých eshopech jsem nenašla žádnou hezkou lněnou košili, která byste mi líbila. Tak jsem si ji nechala ušít (a vzniklo Pluto, mimochodem, je to náš nejprodávanější kousek).
Záleží mi na tom, aby v našem noční prádle byly zákaznice krásné. Aby jim zkrátka to pyžamo slušelo. Často se (my ženy) odbýváme a za zavřenými dveřmi navíc dvakrát tolik. Přála bych si, abychom našemu vzhledu i doma věnovaly více pozornosti.
Mohla byste popsat, co nabízíte a co Vaši značku dělá jedinečnou?
Hlavním segmentem je noční oblečení. Troufla bych si říct, že kombinace lokální výroby, certifikovaných látek a právě prádla na spaní nás dělá na trhu jedinečnou značkou.
Postupně jsem rozšířila nabídku i o domácí oblečení. Po Covidu se mnoho profesí přesunulo hodně do home-office a zákaznice tak oceňují hlavně pohodlnost a příjemný materiál.
Jaký je váš proces výběru materiálů a zajištění udržitelnosti vašich produktů?
Výběrem a hledáním látek a dodavatelů trávím snad nejvíce času (a také mě moc baví). Mám několik kritérií a jdu vylučovací metodou - složení, certifikace, původ. Pak bohužel občas narazím na příliš vysokou cenu za materiál, se kterou bych na trhu neuspěla. Když mi látka nedá spát, zkusím ji jako limitku. Zrovna nedávno jsem našla krásné plátno na pyžamo. Bohužel dodavatel ani nevěděl, jestli je látka certifikovaná a odkud přijela.. tak to je rovnou stopka.
Co je aktuálně největší výzva?
Jednoznačně kombinovat rodinný a pracovní život. Aktuálně jsem na rodičovské, dceři byly v lednu dva roky. Donedávna jsem navíc pracovala v korporátu na poloviční úvazek, starala se o domácnost a dceru a k tomu jsem ještě rozvíjela značku. To jsem usoudila, že je už trochu moc. Takže od ledna jsem zpět "jen" na rodičáku a pracuji na Moonii. Jen okolí si to vyložilo tak, že teď jsem přece "doma", takže můžu stíhat víc věcí.. No, je to hodně o komunikaci. Ale je to občas vyčerpávající stále si obhajovat čas na práci pro Moonii.
Jak vidíte budoucnost značky?
Mám vizi, takovou svoji Severku, že noční prádlo je jedním z několik hlavním pilířů značky. Oblast odpočinku, well-beingu, psychické pohody i kvalitního stravování a celkově kvalitního života je pro mě dost aktuální. Dnešní třicátníci a čtyřicátníci mají nejvyšší čas přemýšlet o tom, jak chtějí aby vypadalo jejich stáří. Velmi mě v tom inspirovala kniha Přežít, kterou napsat Peter Attia. Myslím, že téma dlouhověkosti, respektive délky života ve zdraví bude pro naši i nadcházející generace velmi zásadní.
Jaké byly hlavní výzvy při založení značky MOONIA a jak jste je překonala?
Možná se budu opakovat, ale primárně si před okolím obhájit, že Moonia je něco víc než jen hobíčko. A popravdě, ještě jsem tuhle výzvu nepřekonala..
Mohla byste sdílet nějaký moment, na který jste nejvíce hrdá?
No asi upřímně je to situace, když mi někdo řekne, že si myslel, že za značkou stojí profesionální tým několika lidí. Tím, jak bojuju s neustálou nedůvěrou mého okolí, tak se vlastně snažím ukázat o to víc, že to má smysl. Takže moment, kdy je někdo doslova zaskočen, že je to vlastně one women(mama) show, mi vždycky udělá dobře:).
One woman show?
Mám samozřejmě profíky okolo sebe, ale jsou to externí a občasní spolupracovníci, takže doslova vlastní tým nemám (i když bych si ho opravdu občas moc přála).
Říkala jste, že šijete v Česku. Jak to jde?
Lokální výroba je pro mne jeden z hlavních pilířů, na kterých jsem značku postavila. Jsem optimista (jinak bych tuhle práci nemohla dělat) a takže si pořád myslím, že to bylo správné rozhodnutí, alespoň v této fázi.
A jak to jde..? Teď na přelomu března a dubna můžu říct, že jsem moc spokojená. Mám jednu dílnu, jednu dílnu v záloze, konstruktérku, jednu externí švadlenu a chráněnou dílnu, takže zatím absolutní strop. Třeba ale vloni na konci roku jsem neměla nic z toho. A vlastně ani objednané vánoční zakázky. Přišla jsem o dost látek, skokově mi minulá výroba zdražila cenu, přitom nedodávala a kvalita šla dolů.
Textilní výroba má v Česku silnou tradici a navíc, snad každý má doma šicí stroj. Naše babičky a mámy nám oblečení šily samy. Mrzí mě, když vidím jak málo textilních provozoven v Česku zůstalo. S příchodem levných zahraničních konkurentů zkrátka dostala kvantita a cena přednost před kvalitním českým výrobkem. Na druhou stranu vidím, že pomalu a postupně se to obrací zpět. Takže věřím, že dobře zase bude.
Proč by si měl někdo koupit pyžamo za 3tisíce korun, když v HM ho koupí maximálně za půlku?
Tady bude moje odpověď asi trochu delší. Jasně, někdo může říct, to je blbost, v pyžamu mě nikdo nevidí, stačí mi triko a trenky. Jenže.. V nočním prádle strávíme třetinu života. Během spánku regenerujeme a je důležité mít na paměti i spánkovou hygienu, mezi kterou patří mimo jiné i vhodný materiál pyžama. A vedle toho je tu skupina žen, které nechtějí rezignovat na vkusné noční oblečení. Vyjadřují tím, že si samy sebe váží.
My jsme tu pro zákazníky, kteří preferují kvalitu nad kvantitou. V dnešní době je hrozně jednoduché přihodit nákupu pyžamo za pár stovek, ale máte jistotu, že to za půl roku musíte zopakovat, protože se Vám oblečení rozpadne nebo zjistíte, že se v tom opravdu nedá spát. A ve výsledku zaplatíte i víc.
Naše vysoká cena odráží certifikovaný materiál i výrobu v Česku. Nepoužíváme žádné umělé materiály, které jsou často několikanásobně levnější, cestovaly přes půl světa a mohou obsahovat toxické látky. Vzhledem k tomu, že je prádlo určeno pro náš volný čas, kdy regenerujeme, chceme načerpat sílu a dobře si odpočinout, musí být materiál kvalitní.
Navíc, pyžamo je kousek v šatníku, který používáme denně a strávíme v něm třetinu života. Cenovka se tak na první pohled může zdát vysoká, ale spočítejte si teď, na nakolik doopravdy vyjde.
Předpokládejme, že cena jednoho kvalitního pyžama je 3000Kč, spíme v něm polovinu roku (tu druhou střídáme to, co už doma máme) a pyžamo vydrží minimálně dva roky..
3000Kč / 178nocí = 17Kč na jedno spaní / 2 roky = 8Kč
Myslím, že 10Kč (když to zaokrouhlím) za jedno spaní v kvalitním kousku oblečení je přijatelná cena.
Samozřejmě, že jsou zákaznice, které jsou nedůvěřivé a nákup dlouho rozmýšlejí. O to více mě pak těší jejich zpětná vazba, kdy mi samy napíšou a "přiznají se", že už nespí v ničem jiném.